Hola... pues a ver que tal interesa este tema que en lo personal pensé que ya no existía nada de controversia en el.
Como saben hace 2 semanas se me realizó una apendicectomía laparoscópica por el Dr. Ham (si era apendicitis... je) pero durante mi recuperación me di cuenta que aun hay controversia en si realizarse de manera laparoscópica o abierta... Obviamente lo económico es el prinicipal obstáculo de hacerlo laparoscópico pero aun así hay estudios que en el tiempo de convalescencia, sobretodo si la persona labora, los gastos de la abierta superan a la laparoscopía... no se diga de las ventajas de menor incidencia de infecciones de heridas, menor dolor, recuperación rápida, más estética y aunque es raro en la abierta, menor incidencia de hernias por laparoscopía...
Estoy de acuerdo que si estamos con un cirujano, debe de practicar la técnica que más domine en su paciente, ya sea abierta o laparoscópica, es decir, si el cirujano domina mucho mejor la abierta pues es mejor que se opere abierta... pero.
Si ustedes fueran el paciente y tienen al mejor cirujano que opera abierto y también la opción del mejor cirujano laparoscópico... con cual se operan?
Entonces aquí les dejo los resultados de un metanálisis que lo pueden encontrar en www.medscape.com y esperemos opiniones al respecto...
Laparoscopic versus open surgery for suspected appendicitis
Posted 07/01/2007; Cochrane Rev Abstract. 2007; ©2007 The Cochrane Collaboration
S Sauerland
We included 54 studies, of which 45 compared LA (laparoscopic) vs. OA (open) in adults. Wound infections were less likely after LA than after OA (OR 0.45; CI 0.35 to 0.58), but not the incidence of intraabdominal abscesses (OR 2.48; CI 1.45 to 4.21). The duration of surgery was 12 minutes (CI 7 to 16) longer for LA. Pain on day 1 after surgery was reduced after LA by 9 mm (CI 5 to 13 mm) on a 100 mm visual analogue scale. Hospital stay was shortened by 1.1 day (CI 0.6 to 1.5). Return to normal activity, work, and sport occurred earlier after LA than after OA. While the operation costs of LA were significantly higher, the costs outside hospital were reduced. Five studies on children were included, but the result do not seem to be much different when compared to adults. Diagnostic laparoscopy reduced the risk of a negative appendectomy, but this effect was stronger in fertile women (RR 0.20; CI 0.11 to 0.34) as compared to unselected adults (RR 0.37; CI 0.13 to 1.01).
Authors' conclusions
In those clinical settings where surgical expertise and equipment are available and affordable, diagnostic laparoscopy and LA (either in combination or separately) seem to have various advantages over OA. Some of the clinical effects of LA, however, are small and of limited clinical relevance. We would generally recommend to use laparoscopy and LA in patients with suspected appendicitis unless laparoscopy itself is contraindicated or not feasible. Especially young female, obese, and employed patients seem to benefit from LA.
ESPERO QUE ESTO PRENDA LA MECHA DE UNA CADENA DE OPINIONES...